Passa kylsystemet med propylenglykol innan vintern kommer
Det lönar sig inte att vara lat och mena på att man inte behöver byta ut kylarvätskan för att den är long life och det ändå är långt till vintern. Det är minsann icke så komplicerat att själv mixa proylenglykol med vatten och därefter hälla på i fordonets kylsystem.
Med propylenglykol så får man flera viktiga fördelar
Med monopropylenglykol så får man flera viktiga funktioner. Glykol funkar som frostskydd så att man klarar temperaturer på ned till -30 utan att fordonet står still. Med etylenglykol så får man det bästa frostskyddet men det rör sig endast om några graders skillnad från en blandning med propylenglykol.
En annan sak som är bra med glykolen är att man får ett korrosionsskydd. Det gäller ju att beskydda kylsystemet från rost och dessutom från avlagringar som kan demolera både kylare och motor. Det går att jämföra med glykolmätare hur mycket som finns kvar men rent praktiskt så bör man göra fräscht och byta glykolen vartannat år.
Det är även så att man med kylarglykol får en högre kokpunkt på kylarvätskan. Beroende på hur man blandar glykolen med vatten så kan man komma upp i över 100 grader.
Använd den ultimata typen av kylarglykol i ditt fordon
Ska man köra på propylen eller på etylen? Detta är en fråga som man kan ställa sig. Frågan är om inte etylenglykolen borde förbjudas pga. sin toxicitet och vad den kan förorsaka med när bilen en dag skrotas. Djur slickar i sig ämnet och dör.
Den som vill kan köpa en fullständigt ofarlig, livsmedelsgodkänd propylenglykol och nyttja i kylaren. Ett livsmedel som inte kan skada djur samt natur.
Något som påverkar vad som blir bäst är den metall som finns i motorn. Ifall man exempelvis har aluminium i motorn så finns det glykoltyper som kan skada materialet och dessa ska man då undfly.
Man bör också undvika blandningar av olika glykolsorter helt enkelt därför att de kan ha tillsatser som reagerar på fel sätt med varandra. Detta kan alltså leda till att man skadar kylaren. Ifall det bildas klumpar i blandningen så kan detta bilda stopp i systemet vilket inte är bra.
Om du inte vet vilken typ av glykol som finns för tillfället i ditt fordons kylarsystem så är det endast att spola ur systemet och sedan börja om. Färgerna som du ser på glykolprodukten har ingenting med själva propylenglykolen att göra. Färgen är en tillsats från tillverkaren som skänker produkten mer personlighet.
Kom ihåg att glykolprodukter kan vara mycket farliga
Även om en speciell produkt marknadsförs som giftfri kylarvätska så ska du veta att den här produkten ska förvaras långt bort från barn samt djur. Etylenglykolen har en söt smak men är väldigt giftig så den ska aldrig komma i närheten av nyfikna barn!
Ifall du anser att det verkar besvärligt och en aning farligt att blanda själv så är det möjligen lättare och säkrare att skaffa färdig kylarvätska som du fyller på med för att därpå slänga förpackningen så att du slipper ha något farligt på hyllan i garaget.
Den färdiga vätskan är ingen kostbar produkt och därmed så kan man ej anföra att det finns någon finansiell orsak till att skjuta upp det där med att byta glykolen. Det är enkelt att använda och bilen mår enormt bra när det blir kallt ute.