Den senaste tiden har Soda Stream gått ut hårt med reklam. Människor handlar mer kolsyremaskiner än någonsin förr och det säger inte lite. Den första kolsyremaskinen för hemmabruk tillverkades 1903 av en engelsman med namn Guy Gilbey. Gilbey fortsatte att spinna på sin uppfinning och snart kunde han sälja sin «Apparatus for aerating liquids» till högklassiga hem. Soda Stream blev senare namnet på hans maskiner, och ännu idag – 100 år senare – går den bäst säljande kolsyremaskinen under samma namn.
Fastän kungahuset och andra nobla hem hade egna sodastreamers redan under början av 1900-talet, så skulle det dröja till 50-talet innan Soda Stream reklam skulle synas på den kommersiella marknaden. Då började allmänheten så smått få upp ögonen för att kunna kolsyra sina egna drycker, ungefär samtidigt som Coca-Cola lanserades i Europa.
Försäljningen gick likväl sakta. I ett efterkrigseuropa hade massor personer säkert andra prioriteringar och även ifall den unga generationen absolut ville ha kolsyremaskiner så var det, som alltid, föräldrarna som höll i pengarna. Under 70-talet kom vändningen. Soda Streamers började säljas i massor och ännu idag förknippas vanligtvis kolsyremaskiner i allmänhet, och Soda Stream speciellt, med 70- samt 80-talsnostalgi.
Kolsyremaskiner används inte endast för att kolsyra vatten, man kan även göra smaksatt bordsvatten alternativt egen läsk. Idag är efterfrågan på kolsyrade drycker enorm och vi är flera som har släpat många tunga flaskor och backar, till största del fyllda med vatten, hem från affären, bara för att tvingas kånka tillbaka tomflaskorna för återvinning därpå.
Idag känns det som ett onödigt slitgöra, onödigt, samt fel miljötänk. Samtliga dessa liter vatten måste ju komma någonstans ifrån och långa är deras transporter. Allihopa utsläpp från lastbilar samt andra fordon kan undvikas, om man upphör lägga pengar på buteljerade drycker.
Men så är ju kruxet att vi älskar vår kolsyra, samt en smaksatt Ramlösa alternativt Loka är ju godare än vanligt, trist kranvatten. Eller? Livsmedelsverket garanterar att vårt svenska kranvatten håller god och säker kvalitet, vi har tillgång till ett av jordens renaste vatten, omedelbart i våra kökskranar. Tråkigt att inte ta det tillvara. Med en kolsyremaskin kan man göra sitt kranvatten fullt av fräsch kolsyra och med hjälp av en aning aromer kan man få fram samma goda smaker som de man älskar i sin Ramlösa.
Fördelen med att smaksätta sitt eget bordsvatten är att man kan få det ännu godare genom att man personligen kan fastslå hur mycket alternativt lite smak man vill ha i. Aga saluför bordsvattenaromer, liksom Aromhuset, som har mångårig erfarenhet och stort sortiment av smaker. Är man mer inne på läsk så producerar Soda Stream själv essenser, men det lite mer svårhittade märket Sonjo, har ett större sortiment på den svenska marknaden.
Soda Streams största konkurrent i Sverige är Wassermaxx från Aga. De tillverkar motsvarande produkter och när Wassermaxx vinner gällande aningen lägre priser så vinner Soda Stream på sitt namn samt sin kunskap. «Get busy with the fizzy» var en klassisk och lyckad Soda Stream slogan under 80- och 90-talen. Soda Stream annonsering har sannerligen varit effektiv, och den håller än idag.